子ども創造室

子どもたちの創造力を育む学び場

子ども創造室は、なにかをじっくり観察し、手を動かし、みんなで話し合い、アイデアを広げ、想いや考えを発表することを通して、子どもたちの創造力を育む学び場です。1年間かけてじっくり学ぶ放課後コース、企業や行政との協業による単発ワークショップ、教育関係者向けの研修プログラムなど、様々なアプローチによって創造力の育成に取り組んでいます。

The Children’s Creativity Room is a place where children nurture their creativity through careful observation, hands-on activities, discussion, expansion of ideas, and presentation of thoughts and ideas. We are working to nurture creativity through different approaches, including a year long after school courses, one-day workshops in collaboration with companies and governments, and training programs for educators.

創造力を因数分解する

私たちは「創造力=自分で考えて行動し、道を切りひらき、楽しむ力」と定義しています。その力を因数分解してみると、情報編集能力、観察力・熟考力、発明力、表現力、プレゼン力、想像力、集中力・忍耐力、自己肯定力の8つの力に分けることができます。8つの力をバランス良く身につけることを目指して開発したオリジナルカリキュラムを実践しています。

Factorizing Creativity

We define creativity as “the ability to think, act, and enjoy forging a new path.“ If we factor this ability, we can divide them into eight skills:① the ability to edit information, ② observation and contemplation, ③ invention, ④ expression, ⑤ presentation, ⑥ imagination, ⑦ concentration and perseverance, and ⑧ self-affirmation. We have developed an original curriculum that aims to develop these eight skills in a well-balanced manner.

子どもがまちと関わるきっかけをつくる

地域の飲食店のPR看板をデザインしたり、屋台コンテンツをつくって地域の夏祭りに出店したりするなど、まちの中で学びます。まちの魅力や課題を体感し、他者やまちのことを考える機会をつくることで、創造力だけでなくまちや社会への関心を育てることを目指しています。
また、地域をまきこんだカリキュラムを実施することで、子どもたちのチャレンジにまちの大人たちが関わり、子どもの教育をまちにひらいていくことを実験しています。

We create opportunities for children to be involved in the community

Children learn in the community. For instance, they can get involved in designing PR signs for local restaurants, creating food stall contents and opening them at local summer festivals, and so on. By creating opportunities for children to experience both the beauty and issues of the community, we aim to nurture not only creativity but also their interests for the community and society.
We are also experimenting with a curriculum that involves the local community, so that adults can get involved in what the children are challenging. It is an opportunity for them to be exposed to the issues of education in the community.